در این نوشتار به صورت مختصر با انواع نیروگاه هایی که در حال حاضر وجود دارند آشنا می شوید. از جمله این نیروگاه ها، نیروگاههای جزر و مدی، نیروگاههای موج، نیروگاههای مگنتو هیدرودینامیک، نیروگاههای بیوماس، نیروگاههای زباله سوز بخار، نیروگاههای گازی با سوخت خرده چوب، نیروگاههای شکافت هستهای، نیروگاههای جوش (گداخت) هستهای، نیروگاههای ترکیبی تولید کننده برق و انرژی حرارتی، نیروگاه تبدیل انرژی اقیانوسی و نیروگاههای پیل سوختنی است.
ECU مخفف Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. همانطور که می دانید خودروهای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی، بطور کامل در تمام دنیا جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند و مغز این سیستم ECU می باشد. ECU با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخهای لازم را به خروجیها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و ... اعمال می کند.
كمپرسور پیستونی - Reciprocating Compressor
این نوع كمپرسور اغلب در سیستم تبرید مورد استفاده قرار می گیرد و ممكن است قدرت آنها از چند دهم اسب تا چند صدم اسب خواهد بود و می توان از یك سیلندر ویا چند سیلندر تشكیل شده باشد. امروزه در صنعت تبرید بیشتر از كمپرسورهای پیستونی استفاده می شود . در این نوع كمپرسور ها نیز از حركت رفت و آمدی پیستون سیال را متراكم می نمائیم .
این نوع كمپرسور اغلب در سیستم تبرید مورد استفاده قرار می گیرد و ممكن است قدرت آنها از چند دهم اسب تا چند صدم اسب خواهد بود و می توان از یك سیلندر ویا چند سیلندر تشكیل شده باشد . سرعت دورانی محور كمپرسور ممكن است از ۲ تا ۶ ( r . s -۱) تغییر نماید . در كمپرسور ها ممكن است موتور و كمپرسور از هم جدا بوده كه كمپرسور های باز نامیده می شوند . (HermiticalyCompressor) خواهیم داشت كه بیشتر در یخچالهای منزل كه موتور كوچكی دارند از این نوع كمپرسورها استفاده می شود.
حسگر چیست؟
حسگر یک وسیله ی الکتریکی است که تغییرات فیزیکی یا شیمیایی را اندازه گیری می کند وآنها را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می نماید. حسگرها درواقع ابزار ارتباط ربات با دنیای خارج وکسب اطلاعات محیطی ونیز داخلی می باشند، ویا به طور کلی ابزارهایی هستند که تحت شرایط خاص ازخود واکنشهای پیش بینی شده ومورد انتظار نشان می دهند. شاید بتوان دماسنج را جزء اولین حسگرهایی دانست که بشرساخت.
این سیستم برای كنترل مطلوب خودرو و برروی سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پیچیدن طراحی شده است .اگر راننده با گردش سریع فرمان كنترل خودرو را از دست بدهد و خودرو بلغزد سیستم ESP آن را به مسیر اصلی خود بر میگرداند. سیستمESP هنگام تغییر مسیر ناخواسته خودرو را به مسیر اولیه خود باز میگرداند.ESPلغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نیروی ترمز برروی یك چرخ كنترل میكند و خودرو را به مسیر مورد نطر راننده باز میگرداند. سیستمESP با اندازه گیری سرعت هر چرخ به طور جداگانه با سنسور چرخ و همینطور محاسبه زاویه فرمان با سنسور زاویه سنج و شتاب جانبی خودرو با سنسور YAW سنج متوجه انحراف خودرو به صورت OVER STEER یا ANDER STEER میشود كه این سیستم با فعال كردن ترمزهای چرخ اختلاف سرعت چرخها(عمل دیفرانسیلی) را از بین برده و از واژگون شدن خودرو جلو گیری میكند.
در این نوشتار سعی خواهد شد تا به طور خلاصه برخی سیستمهای متداول ساخت و طراحی سازه، معرفی و به بررسی آنان پرداخته شود:
1- سیستم سازه ای با دیوار باربر: این سیستم قدیمی ترین و آشنا ترین روش ساخت می باشد که امروزه به دلایل ایین نامه ای و نیروهای جانبی زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد.
2- قاب مفصلی مهاربندی شده: این سیستم از قدیمی ترین سیستم های سازه ای بوده که مورد توجه مهندس ها در سالهای قبل و حتی امروزه می باشد.
پلیمرها در زندگی روزمره به وفور یافت میشوند. از لفاف و پوششهای مواد خوراکی گرفته تا کیسههای مورد استفاده برای زباله، پلیمرهایی هستند که در گوشه و کنار یافت میشوند. خودروها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. پلیمرها افزودن بر ۴۰ درصد از هر خودروی مدرن را تشکیل میدهند. قطعاتی همچون فرش، صندلی، لایی، موکت، دستگیره، سویچ و داشبورد، از یک یا چند پلیمر تشکیل شدهاند. صنعتگران و استفادهکنندگان از مواد پلیمری، با توجه به تنوع خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی این مواد در مصارف گوناگون، ناگزیر به تعیین نوع و شناسایی نمونه پلیمری بوده، اما اغلب فاقد آزمایشگاهی مجهز و افراد مجرب در این زمینهاند.
Basically the working waveform of the modified sine wave power inverter circuit presented here has been carved by positioning many discrete square waves in succession. This structure replicates almost an actual sine wave and provides an efficiency that may probably exceed 90%.
سیستم اطلاعات جغرافیایی در یك تعاریف عمومی شامل سیستم نرم افزاری – سخت افزاری است كه امكان بازیابی، ذخیره سازی، ویرایش و تحلیل داده های مكانی را به كاربران می دهد.
در ساده ترین نوع برخورد با این سیستم؛ ابزارها (سخت افزار و نرم افزار)، داده ها به صورت یك پارچه و دریك واحد در اختیار كاربران قرار می گیرد. این نوع سیستم اطلاعات مكانی رایج ترین و آشناترین نوع سیستم اطلاعات مكانی است كه كاربران و كارشناسان GIS با آن آشنا هستند و اصطلاح به آن GIS Desktop می گویند.
در این مقاله براساس تجربیات حاصله از انجام بیش از 300پروژه ششسیگما در سازمانهای ایرانی اعم از تولیدی و خدماتی، و آموزش ششسیگما در سطوح کارشناسی کمربندسبز، کمربندسیاه و مدیران ششسیگما در ایران پیشنهاداتی برای اجرای اثربخش رویکرد بهبود ششسیگما با درنظر گرفتن شرایط منحصر بفرد سازمانهای ایرانی ارائه شده است. این مقاله سعی دارد تا مدیران و کارشناسان ششسیگما را از موانع بازدارنده و فرصتهای توسعه ششسیگما در ایران آگاه سازد. موضوعاتی که دراین مقاله مورد بررسی قرار گرفته است طیف متنوعی از نکات را دربرگرفته است که میتوان به بررسی زیرساختهای شش سیگما، نقش مدیریت در ششسیگما و درنهایت اعمال تصحیحات و اصلاحاتی بر متدولوژی DMAIC1 اشاره نمود.
امروزه موشک ها با موشک های پرتاب کننده بر روی شانه ( دارای 50 سانتی متر و 20 اینچ درازا و 6 سانتی متر و 2.5 اینچ عرض و برد 1000 متر و 3300 پا ) تفاوت بسیاری پیدا کرده اند و به موشک های بالستیک تبدیل شده اند.